Комуникацията с бебето и ранното чуждоезиково обучение

Пишейки тази статия за VIP Бебе, майката в мен започна да си задава много въпроси относно важността на ранното чуждоезиково обучение. Още повече, че момиченцето ми расте в билингвична среда и до слуха й достигат два езика – българския като език на мама и тати, английския език като език на заобикалящата я среда. Знам, че е въпрос на време да проговори и двата, но все пак е желателно аз да поставя основите, за да може тя да се адаптира бързо и безпроблемно в английското общество един ден, разбирайте детската ясла.🙂  Как, защо и дали е възможно да се случи това в домашна обстановка, както и за чудесната инициатива на Галена, ще прочетете малко по-надолу. Приятно четене!

Комуникацията с бебето и детето е приоритет номер едно за всеки родител. Тя стартира с първата глътка въздух на мъничето и с първото проплакване, помага му да опознае заобикалящата го среда и да се включи активно като напълно подготвен за големия свят индивид. Наблюдението върху развитието на комуникационните качества на бебето повежда днешната ни героиня във VIP Мама към нови неочаквани за нея посоки.

Галена Иванова може да се похвали с богат опит в сферата на журналистиката, когато преди 7 години сменя професията и се отдава на публичните комуникации и връзки с обществеността. Като PR специалист получава награда и за най-добър проект в неправителствения сектор от професионалната общност на PR специалистите в България. Но най-голямата награда идва през май 2011 година. Това е нейната дъщеря Марта, която тотално променя светогледа й и отваря нови хоризонти пред Галена. Така родителският стремеж да предостави най-доброто на детето си и натрупаният професионален опит и знания дават живот на най-новия й проект – детска къща “Приказка без край”. Какво е уникалното в тази Къща за четящи хлапета ще разберете лично от Галена!

Галена, ти имаш дългогодишен професионален опит в сферата на комуникацията – междуличностна, медийна и публична, и съвсем естествено новото ти поприще на майка предоставя поле за наблюдение върху взаимоотношенията на бебето и заобикалящия го свят. Добри комуникатори ли са бебетата, въпреки тяхната невъзможност да говорят?

Да, бебетата са може би едни от най-ентусиазираните комуникатори. На първо място, те са изключително адаптивни към новата среда. Това тяхно инстинктивно умение ги прави способни да оцеляват. С поведението си всяко мъниче показва готовност да усвои всичко ново и непознато, което го заобикаля. Мария Монтесори сравнява тази фаза от живота на децата с попивните свойства на гъбата. Децата просто поемат заобикалящата ги среда такава, каквато е, показвайки желание да участват в нея наравно с възрастните. Мозъкът на детето учи изключително бързо чрез изграждането на модели. Затова, веднъж усвоено конкретно знание или умение, бебето изгражда устойчив модел и има нужда от много малко усилие, за да го възпроизведе и използва в бъдеще. Това е начинът, по който децата усвояват майчиния език, а и всички останали езици, които пък са основно средство за комуникация.

В твоя блог размишляваш над различни аспекти на комуникацията и отделяш специално внимание на една тема, която напоследък вълнува много родители – двуезичната комуникация с бебето. Сподели ни своя опит от билингвистичните занимания с бебето ти – на каква възраст поставихте началото, какви материали използваш, как протичат заниманията, какви резултати се наблюдават?

Започнах да обучавам детето си на език, различен от майчиния, в много ранна възраст. Марта (така се казва дъщеря ми) започна да чува испанска реч, когато беше на 6 месеца. Но истината е, че съвсем първата песничка на испански чу още в родилния дом. Разбира се, като много други родители и аз имах много съмнения в началото – дали не вредя, вместо да помагам, дали не е прекалено рано, дали няма да забавя говорното развитие на детето и много други. Освен това, тогава все още нямах изграден навик да говоря в определени моменти от деня на чужд език с детето си.

Като всяко начало беше трудно, но същевременно интересно. Наложи се да прочета много статии и няколко книжки, за да се уверя, че няма нищо по-ценно от това родителят да предаде на детето си езиковото богатство, което притежава. Използвах всякакви помощни материали – книжки, приказки в картинки, фланелограф, вещи от бита, най-вече интернет ресурси – всичко, което една майка би използвала, за да помогне на детето си да проговори родния език. С тази разлика, че заниманията ни протичаха ту на български, ту на испански език. Покрай тези занимания самата аз развивах езика си, например – научих много детски песни. Дните, особено зимните, се оказваха по-леки и по-разнообразни. Сега, когато Марта е на 1 година и 8 месеца и произнася първите си думи, използва една хитринка и произнася по-лесните думи от двата езика. С нетърпение очаквам езиковия бум на около 2 години, за да видя как тя ще комбинира двата езика. Това ще е един от най-интересните моменти от първите години на моето дете.

Несъмнено голяма роля в развитието и обогатяването на детския речник има книгата. Желанието ти да ориентираш родителите в морето от детска литература се превръща от любителско занимание в собствен бизнес и през октомври 2012 г. отваря врати Къщата за четящи хлапета. Как се роди идеята и лесна ли беше реализацията й?

Идеите, както знаете, обикновено витаят свободно и трябва само да повярваш в тях. Истината е, че в моята идея пръв повярва мъжът, с който живея и който е баща на Марта. Децата са вдъхновили много майки да променят професионалния си път. Така се случи и с мен. Няколко години по-рано дори не бих помислила, че ще се посветя на работата с деца, въпреки че винаги съм смятала тази професия за много благородна и удовлетворяваща.

Когато се появи моето дете обаче, се замислих колко много неща бих искала да променя в моя микро-свят. Липсваше ми едно местенце, което да предоставя на родителите на по-малките деца уют, възможности за забавление на децата и, разбира се, едно от най-ценните неща – добра книга. Искаше ми се да направя място, в което децата да учат и да творят без да спират да се забавляват. Така се появи идеята да сформирам групи за ранно чуждоезиково обучение, намерих подходящ партньор в лицето на Мария Караиванова – създател на детска школа „Чужди езици за мъници“. В последствие се роди и идеята за куклен театър за най-малките в домашна и уютна среда, запознах се с талантливите млади актьори Теди Пеева и Калин Попов. Постепенно хората, които идваха при нас, сами подсказваха посоките на развитие. Създадохме и театрална школа с друг млад човек Екатерина Ангелова. Предстоят ни и много други интересни занимания, за които ще информираме редовно на страницата на Къщата за четящи хлапета и във Facebook.

Сигурна съм, че много родители искат да зададат този въпрос в момента – каква е долната възрастова граница за курсовете по чужди езици и как протичат заниманията?

Все повече изследвания показват, че няма долна граница, за да започне едно дете да се занимава с чужд език. Повечето деца в света израстват в билингвистична среда, в резултат на което на 3-4 години говорят еднакво добре два езика. Ако все пак родителят не е склонен да започне още от първия ден, тогава е хубаво да има предвид, че в периода между 1 и 3 години е много подходящо да се въведе втори език. Ранното езиково обучение – за деца от 1 до 4 години, обикновено протича, като се използват любими занимания на малките ученици, за да се ангажира тяхното внимание. Часовете по чужд език не се различават от обичайни за тях дейности – разглеждане на книжки, игра с кукли, разучаване на елементарни детски песнички, свързани с движения и танц. Разликата е, че това се случва на чужд език. Използват се също съвременни технологии като iPad приложения за бебета и деца, които са особено атрактивни за малките ученици. Най-важно обаче, е създаването на позитивна среда, в която детето да бъде изложено на чуждия език. В противен случай то може да започне да асоциира заниманията с неприятни емоции.

В наши дни, когато всички ние се чувстваме като граждани на света е съвсем нормално да възпитаваме и децата си като такива. Ако сте от тези модерни родители като Галена, които обмислят подобно езиково предизвикателство за децата си, то смело прегърнете идеята. Малките хлапета са жадни за игри, нови приключения и знания. Поднесени на майчиния или чужд език, в приятна детска компания или в домашна атмосфера, решавате Вие. 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s