Майчини равносметки

Тривиално, нали? В края на годината е време за равносметки. Този път споделих моята с читателите на блога на ВИП Бебе. Дано не съм ги натъжила, а по-скоро да съм им отворила очите и да съм ги накарала да се замислят за приоритетите си. Аз самата осъзнавам, че правя много грешки и че съм един непоправим егоист на моменти, лишавайки детето си от някакви неща с цел да ми е мирна главата. Но кой командва все пак парада? Ако сега и се разрешава всичко, какво ще се случи след 5-6 години. Ролс Ройс ли ще трябва да й купувам?😉 Хайде четете моите майчини равносметки, а изводите от тях ще напиша съвсем скоро. Може и догодина, знам ли какво ще ми дойде на главата още през тези 2 седмици до края на 2012 г.

С началото на последния месец от годината, освен приповдигнатите коледни песни и сладките гласчета на звънчетата от шейната на добрия старец, в ушите ми зазвъняват и доста мисли с въпросителни камбанки. Хвърлям поглед назад в близкото минало, за да си припомня как протече годината – какво ми даде, какво ми взе, на какво ме научи. Всичко е в сферата на майчинството, разбира се, нали съм All Inclusive Мама 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината.

Запитвам се дали бях добра и всеотдайна майка. Дали дадох достатъчно любов? Прегръщах ли достатъчно силно? Изпях ли достатъчно песни, предотвратих ли много ожулени детски колене, попих ли с устни всички сълзи, търкулнали се по сладките бузки? Дали направих страха от неизвестното да избледнее? Отговорих ли на всички въпроси в чистите детски очи, породени от големия необятен свят?

Иска ми се да вярвам, че съм била добра майка. Не перфектна, защото знам, че не съм. Винаги може да се даде повече, макар да мислиш, че правиш всичко възможно. Понякога домакинските задължения изместват приоритета и играта с детето остава „за после.” “После” – когато вече е късно и не е време за игри. А дотогава малкото човече се е забавлявало само с играчките си. И пак въпроси. Дали купих достатъчно играчки? А не прекалих ли с бройката им? Не отпуснах ли твърде много време за игра с технологичните джаджи?

И веднага след това започват въпросите със “защо”. Защо не отделих повече време за игра, вместо за мръсните чинии? Защо се застоях пред компютъра вместо да си направим чаено парти с животните? Защо… А подредих ли достатъчно кули, нарисувах ли необходимия брой цветенца и меченца? Дали разказах най-интересните приказки?

Въпросите продължават да подскачат в главата ми като пинг-понг топчета – тъкмо „отговоря“ на едно и идва друго. Нямат край. И няма да имат сигурно до последния ми дъх. Защото тези майчини равносметки не приключват с датата 31-ви декември от календара на стената. Година след година, в личния календар на живота ми ще си задавам тези и много нови, все още непомислени, въпроси. Надявам се да не са само веднъж годишно, в навечерието на най-големия християнски празник. Искрено вярвам, че чудеса се случват през цялата година, просто трябва да им дадем шанс да ни докоснат, да достигнат до нас, да отворим широко не само очите, но и съзнанието си за тях. Още по-важно е да се вглеждаме вътре в нас и да харесваме това, което намираме там. Да не се самоубеждаваме, че сме били добри родители, а да го виждаме отразено в поведението и възпитанието на нашите деца.

Знам, че е трудно това приключение, наречено родителство. Изпитвам го на гърба си всеки ден. Ежедневно си поставям цели, насочени към общото ни израстване с детето. Защото е факт, че не се грижим само за израстването на децата като ярки индивиди. Ние се самовъзпитаваме как да бъдем родители. Много пъти обаче трябва да си напомням приоритетите и че на първо място не са работа, готвене, чистене. Но пък от мен се очаква и това, нали? Как майката може да бъда перфектна майка, когато от нея се изисква да бъде и перфектна домакиня и съпруга? Ето затова казвам, че съм добра майка, но мога и да съм по-добра. Догодина, надявам се. Когато ще съм с още една година по-опитна родителка и домакиня. Току-виж съм намерила баланса.

Въпреки всички тези въпроси, размисли и равносметки, погледът ми в изминалата година е бистър и с онези приятни блясъци на щастие от милите спомени, които никога няма да се изтрият от съзнанието ми. Събития като прохождането на малките крачета, първият рожден ден, първата среща с морето и пясъка, посвещаване в християнското тайнство правят цялата година толкова специална! И в личен, и в “професионален” майчин план.😉

Но на дневен ред са коледните емоции – как да украся дома, какво да приготвя за празничната трапеза, какви подаръци да купя на детето. Ние, възрастните, не сме важни. Само любов и вино ни е достатъчно.😉 Но детето… Всички около мен имат списъци с подаръци какво иска малкото съкровище и кой от родата какво ще му купи. Аз нямам списък. Може би защото подрастващата госпожица още не е вербализирала желанията си и не е написала писмо на Дядо Коледа.😉 Така или иначе не съм превърженик на разточителното затрупване с играчки, които печелят вниманието за минути и после стоят „наказани“ в ъгъла.

Тази година ще е годината на ръчно направената Коледа. Приканвам Ви да отделите внимание на малките детайли, попили личното желание и ентусиазма да зарадвате близките – направете сами картичките, изпечете вкусни меденки, изплетете шал или направете интересни играчки за елхата. Именно тези жестове ще възвърнат магията на семейния празник – радостта да сте заедно, да покажете загриженост и всеотдайност, да наваксате за пропуснатите дни, когато сте били на работа и сте се връщали изморени вкъщи.

Пожелавам Ви весели и спокойни празници, изпълнени с искрен смях и много игри!

На себе си пожелавам заедно да продължим да утъпкваме пътечката на родителството в тази джунгла, наречена “Живот” и да си напомняме, че няма по-голям дар от децата, които ни учат да бъдем по-добри.

снимка: Личен архив

Вашият коментар

